msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

MSC CRUISES WINT NEPTUNE AWARD VOOR DUURZAAMHEID

21/10/2019

Brussel, 21 oktober 2019 – Op het Global Sustainable Shipping and Ports Forum in Kopenhagen (Denemarken) heeft MSC Cruises de Neptune Award 'Greenest Shipowner of the Year 2019’ in de wacht gesleept. Daarmee beloont de wereldwijde maritieme sector elk jaar de rederij die haar vloot het snelst op koers zet naar een duurzame toekomst. De inzet van geavanceerde technologie om de milieu-impact te beperken is daarbij een belangrijke maatstaf.

Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van MSC Cruises: “Ik ben heel erkentelijk dat collega's uit de hele scheepvaartsector onze langdurige en voortdurende inspanningen voor de bescherming van het milieu hebben erkend. In het bijzonder denk ik aan onze aandacht voor de leefgemeenschappen van de havensteden die we wereldwijd aandoen. We zullen continu blijven werken om de ecologische voetafdruk van onze activiteiten te verminderen, zowel op zee als aan wal. Van uitstoot tot energie-efficiëntie, afval- en afvalwaterbeheer: we rusten onze vloot uit met de nieuwste oplossingen die op de markt beschikbaar zijn. Tegelijk ondersteunen en investeren we in de ontwikkeling van steeds geavanceerdere technologieën .”

De award werd in Kopenhagen opgehaald door kapitein Minas Myrtidis, Vice President Environmental Operations & Compliance bij MSC Cruises: “Het is een hele eer om deze prijs namens MSC Cruises in ontvangst te mogen nemen. Elke dag onderzoeken of implementeren we nieuwe milieutechnologieën, en werken we hard om ons milieubeleid verder te verbeteren. ”

Op termijn wil MSC Cruises evolueren naar ‘zero-impact'. Het bedrijf zet tal van initiatieven op om de impact op het milieu te reduceren, onder meer door de inzet van mariene technologie voor het behoud en de bescherming van ecologische systemen.

Nog een belangrijke focus ligt op het verbeteren van de luchtemissiekwaliteit. Zo wordt 74% van de passagierscapaciteit van MSC Cruises al gedekt door innovatieve hybride uitlaatgasreinigingssystemen. De volledige vloot zal tegen 2021 hiermee worden uitgerust. MSC Cruises investeert ook € 5 miljard in vijf LNG-aangedreven schepen die tussen 2022 en 2027 in de vaart komen. Bovendien kunnen alle cruiseschepen die sinds 2017 werden gelanceerd, aansluiten op het lokale elektriciteitsnet in de haven. De bedoeling is om die technologie ook op oudere schepen te installeren, zodra de elektriciteitsvoorziening op grotere schaal beschikbaar wordt in cruisehavens.

MSC Cruises installeert al meer dan 10 jaar geavanceerde afvalwaterbehandelingssystemen op zijn schepen. Daarmee wordt afvalwater gezuiverd tot bijna-kraanwaterkwaliteit. Daarnaast zijn er op de hele vloot moderne systemen om afval te verminderen, in te zamelen en te hergebruiken. Een uitgebreid assortiment van plastic wegwerpartikelen aan boord werd eveneens uitgefaseerd.

De Neptune Awards werden gecreëerd door ALJ Groups, als erkenning van organisaties en personen die inspanningen leveren op het vlak van duurzaamheid in de scheepvaart. In een eerste fase stellen vertegenwoordigers van rederijen, havens en scheepsbouwers hun genomineerden online voor. De uiteindelijke winnaars worden verkozen door 150 prominenten uit de sector, achter gesloten deuren.

Voor meer persinformatie, ga naar www.mscpressarea.com/nl_be

Voor meer info over onze ‘environmental stewardship practices’: https://www.msccruises.be/nl-be/Over-MSC/MSC-Sustainability.aspx

RCA PR I Hilde Meus I hilde@rca.be I Tel. 011 59 05 97 I 0473 69 51 07 I www.rcapress.be
MSC Cruises Belgium I Vinciane Jacquiez I press@msccruises.be I 02 334 94 00 I www.msccruises.be

OVER MSC CRUISES
MSC Cruises is ‘s werelds grootste privécruiserederij en de nummer één in Europa en Zuid-Amerika. Als innovator in de cruisewereld is de maatschappij één van de jongste in de sector. Gedurende de eerste tien jaar van haar bestaan kende ze een groei van 800% en bouwde ze stap voor stap haar internationale faam uit.

De vloot van MSC Cruises bestaat momenteel uit 16 ultramoderne, zeer innovatieve schepen met een bijzonder elegant design die de klanten een ongeëvenaarde vakantie-ervaring garanderen, met een heerlijke, authentieke keuken, een bekroond ontspanningsaanbod, een comfortabele accommodatie en relaxen in alle toonaarden, dankzij een onberispelijke service en expertise.

Een investeringsplan van 13,6 miljard euro getuigt bovendien van een nooit eerder geziene ambitie en moet de vloot tegen 2027 op 29 megacruiseschepen brengen. Momenteel heeft MSC Cruises 6 nieuwe scheepsklassen. Het zijn stuk voor stuk prototypen van mariene architectuur en design.

MSC Cruises voelt een diepe verantwoordelijkheid tegenover de fysieke en menselijke wereld waarbinnen het actief is. De onderneming legt het grootst mogelijke respect aan de dag voor de oceanen van de wereld en blijft onverminderd streven naar vernieuwende manieren om de ecologische impact van zijn cruises te verminderen.

De vakantiecruises van MSC Cruises worden wereldwijd verkocht via een distributienetwerk in 81 landen. De onderneming heeft wereldwijd 30.500 mensen in dienst, op haar schepen en aan wal en maakt deel uit van de Groep MSC, een consortium van de grote namen in logistiek en transport.
Meer info op:  http://www.mscpressarea.com/nl_BE