msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

OCEAN CAY MSC MARINE RESERVE OPENT OP 5 DECEMBER 2019

14/11/2019

Ocean Cay MSC Marine Reserve, Bahama’s, 13 November 2019 – MSC Cruises heeft vandaag aangekondigd dat Ocean Cay op 5 december 2019 open zal gaan.

De ontwikkeling van Ocean Cay Marine Reserve is een project dat al enige jaren loopt. In samenwerking met verschillende aannemers en partners heeft MSC een eiland dat ooit een industriële zandafgraving was, getransformeerd tot een oogverblindende vakantiebestemming. De wateren eromheen zijn beschermd gebied, wat heeft geresulteerd in een florerend zee-reservaat.
Het project was een uiterst complexe operatie, zeker doordat MSC Cruises er alles aan gelegen is om deze bestemming op de meest natuurvriendelijke en duurzame wijze te ontwikkelen. Hoewel het er volgens het bedrijf op leek dat het eiland rond half november klaar zou zijn om de eerste gasten te ontvangen, gooiden de weersomstandigheden en enkele onvoorziene operationele problemen in de laatste fase van de werkzaamheden voor de opening roet in het eten, waardoor de voortgang ernstig werd vertraagd.

In de eerste plaats was dat de orkaan Dorian en de demobilisatie van 600 arbeiders. Het bedrijf heeft daarop maatregelen genomen om toch op schema te blijven en het project op tijd te kunnen voltooien. Helaas zaten de omstandigheden met harde wind en een zeer woelige zee wederom niet mee, waardoor het werk steeds enkele dagen stil kwam te liggen met als gevolg meer vertraging. Het zware novemberweer zorgde er bijvoorbeeld voor dat een van de stranden verder versterkt moest worden.

In de tweede plaats werd het steeds moeilijker om de egalisering van delen van het eiland, de voltooiing van de tweede waterkering en de inrichting van het landschap op een manier vorm te geven die voldeed aan de verregaande milieu-eisen die MSC stelt, wat op het laatste moment leidde tot operationele problemen die van invloed konden zijn op de ervaring van de gasten.
Het werk op het eiland gaat gestaag verder. Het bedrijf is vast van plan om via een gefaseerd plan het herstel, de bescherming en de conservering van dit mooie eiland tot een goed einde te brengen. In de komende maanden zal MSC Cruises een ‘Conservation Center’ met een kweekcentrum voor koraal op het eiland openen, dat ingezet zal worden voor onderzoek en educatieve doeleinden.

Het bedrijf wil iedere gast op elke bestemming een buitengewone ervaring bieden en geeft hieraan ook bij de ontwikkeling van Ocean Cay weer de hoogste prioriteit. Wanneer de eerste gasten voet aan wal zetten op Ocean Cay, wacht hen een eiland met ongekend weidse uitzichten over de kristalheldere wateren van de diepblauwe zee en een aantal ongerepte, witte zandstranden. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat heeft de gast alle tijd om het karakter van de Bahama’s in zich op te nemen en de dag naar eigen keuze door te brengen, waarbij excursies aan wal en activiteiten op strand en in de zee onverminderd beschikbaar zullen zijn, evenals bars en eetgelegenheden die inbegrepen zijn.

Schepen van MSC die het eiland in hun route hadden opgenomen voor 5 december 2019, zullen nu alternatieve bestemmingen in het Caribisch gebied aandoen of hun reisschema met een dag verlengen. Gasten die hun verblijf op Ocean Cay nu missen, zullen hiervoor compensatie ontvangen.

Wim Willems

Yasmine Dewaele